halsen
06.03.2025
Jag har en knöl på halsen som jag haft i snart 1,5 år, den är kanske 1-2 cm stor och den har varit typ samma storlek det senaste året. Det som oroar mig är att den är hård och rund och sitter typ fast och jag har läst att såna knölar oftast är cancer, så jag har enda sedan jag upptäckte den varit jätte rädd. Jag har varit till några läkare, även en privat special läkare men dom har endast kännt på den och sedan typ struntat i det eftersom att jag annars verkar må helt bra. Men jag är endå rädd, jag vet inte egentligen varför jag skriver hit om det men jag vill bara få det bekräftat typ att det inte är något men är samtidigt så rädd att det ska vara något. h

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2025
Hej.
Du skriver att du har talat med flera läkare, och att de alla har avfärdat knölen som ofarlig. Så den verkliga frågan är egentligen varför du inte tror på dem? Du gjorde alldeles rätt som kollade upp saken då du märkte knölen, och vid behov kan man dubbelkolla med en annan läkare om man ändå är orolig. Men nu har du kollat upp det flera gånger och samtliga personer har gett dig samma svar. Så nu är din uppgift istället att lära dig att hantera dina känslor och din rädsla eftersom flera personer har gett dig svaret att den i detta fall är helt ogrundad.
Mitt förslag är att du försöker hitta någon att tala med, och då menar jag inte om knölen på halsen utan om varför du fortsätter att skrämma upp dig själv. Du behöver få verktyg för att hantera din rädsla så att du kan lägga den åt sidan och fokusera på annat. Finns det t.ex. någon i din skola, en kurator eller skolpsykolog som du kan tala med? Annars kan du försöka få kontakt med en psykolog eller en psykiatrisk sjukskötare via hvc.
Kram,
Tessi