Hjälp!
20.09.2017
Hej!
Idag fick min mamma någon dragning eller något liknande lite under vänstra bröstet eller lite under hjärtat. Jag vet inte vad hände och hon kunde typ inte ens nästan andas eller ta djupa andetag för en stund och efer det fick hon sjuk vi vänstra armen vid axeln eller där uppe vid armen vad kan det vara? Vad hände? Är det något farligt? Skall vi visa upp det? Jag är ganska rädd!
Svara så snabbt som möjligt helst!
Tack i förväg! Moa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.09.2017
Hej.
Oftast är det ofarligt då man känner av plötsliga huggande känslor i bröstkorgen. De brukar komma från antingen musklerna eller muskelfästena. Problem som verkligen härstammar från hjärtat brukar i allmänhet kännas lite annorlunda (mer som ett band som spänns tvärs över bröstkorgen). MEN eftersom det i detta fall handlar om din mamma och jag inte vet någonting om hennes ålder eller hälsotillstånd så tycker jag att hon skall kontakta en läkare. Smärta som strålar ut i armen eller axeln från hjärtregionen är ett symtom som skall tas på allvar.
Om man känner av en sådan smärta kan man söka sig direkt till hvc eller jouren så att man får ta en ekg och läkaren kan ta ställning till saken. Så uppmana din mamma att besöka en läkare.
Kram,
Tessi