Hjälp nu
15.03.2018
Hej! Jag har haft hemorrojder i snart 4 år, skämts och inte vågat kolla upp det. Nu börjar det verkligen vara dags, kan inte sitta utan att det tar sjukt. Vart ska jag gå för att få hjälp? Vadgöranu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2018
Hej.
Det du skall göra då är att boka en tid till en alldeles vanlig läkare på hvc. Hemorrojder är jättevanliga, och läkare träffar patienter angående det ärendet flera gånger i veckan - så ingen panik alls.
Människor upplever alltid att hemorrojder är superpinsamt att tala om, men det är faktiskt inte pinsamt alls. Som du säkert vet så blir hemorrojder vanligare om man ofta har hård mage så då kan man försöka påverka det genom att välja mat som gör avföringen lite mjukare, t.ex. mycket grönsaker, frukter och mörkt bröd.
Men ring till hvc och boka en tid till läkare, så får läkaren ta ställning till om du behöver mediciner eller någonting annat. Du är inte ensam!
Kram
Tessi