illamående
04.06.2017
hejsan. på senare tiden har jag drabbats av mycket illamående och magont. jag går runt och har magont väldigt ofta, och varje gång efter att jag ätit eller druckit något (vad som helst) mår jag så illa att jag måste fokusera för att inte spy. det här har lett till att min matlust minskat och jag undviker att äta något extra :(
allt det här är nytt för mig och har nu pågått i kanske en vecka, vad kan det vara frågan om? LuLu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.06.2017
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad ditt illamående beror på. Det kan vara allt från en släng av magsjuka till oro eller vad som helst.
Är det någonting som har förändrats i ditt liv under den senaste tiden som illamåendet kan bero på? Är det t.ex. någonting som du går och oroar dig över eller någotning som har hänt? Väldigt ofta påverkar vår psykiska hälsa vår matsmältning, så om det är någonting du är stressad eller oroad över så kan det påverka saken.
Ett kortvarigt illamående är inte ehller speciellt ovanligt. Ibland går det över av sig själv utan att man får veta vad det berodde på. Det kan t.ex. vara nån liten obalans i bakteriefloran i magen som orsakar det. Men också det att man går omkring oäten länge (t.ex. om man svälter sig) kan orsaka illamående, både för att man psykiskt kan känna sig instabil och för att olika processer i kroppen kan bli irriterade av det.
Det är alltså inte så lätt att veta vad illamåendet beror på. Jag tycker att det viktigaste skulle vara att du försöker bibehålla en viss rytm i dina matvanor ändå. Ät regelbundet, och följ med hur du mår. Se om du kan hitta något mönster för illamåendet.
På apoteket kan du också receptfritt köpa mediciner som hjälper t.ex. vid halsbränna (t.ex. Rennie eller Ranixal) och vissa gånger då man har diffust illamående så kan dessa hjälpa till att reda upp saken. Men om situationen fortsätter eller förvärras så tycker jag att du skall kontakta en läkare för att bli undersökt.
Kram
Tessi