Kär
26.11.2016
Hej! Jag är jätte kär i en flicka på min klass som också är kär i mig.Mitt problem är att hon verkar jätte blyg.Jag skulle våga gå fram och säga någonting men jag är rädd att hon inte skall våga säga någonting och att det blir jätte stelt.Hur ska jag göra?
Tacksam för svar:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2016
Hej,
Kanske hon bra är blyg då hon är i en grupp, men att hon skulle tala mer obehindrat med dig om ni var ensamma? Finns det någon som det verkar som om hon talar öppet med? Bara det finns det så tror jag säkert att hon skulle våga tala med dig också bara ni lär känna varandra lite bättre.
Om ni inte alls har talat med varandra så skulle du kanske kunna inleda er kontakt kring någonting alldeles praktiskt. Be att få låna en penna eller pennvässare eller någonting, helst flera gånger. Så att det kan bli "er grej" att du lånar penna av henne. Att få ett "inside joke" är alltid bra då man vill skapa kontaktDå behöver hon inte heller nödvändigtvis tala så mycket till en början utan kan mest svara ja och nej. Och förhoppningsvis märker ho´n snart att du är harmlös och då kanske hon börjar öppna sig mer.
En annan sak du kan göra är ju att vara extra hjälpsam och uppmärksam på henne. Hjälpa henne plocka upp någonting hon tappat o.s.v. Om du tror att hon tycker om dig också så kan du helt enkelt försöka hålla dig i närheten så tror jag säkert att du hittar tillfällen att tala med henne. Även om det skulle bli lite stelt om ni talar nån gång så är det bara att försöka pånytt. Hon tycker antagligen att hennes blyghet är ett problem själv, så jag tror antagligen att hon skulle vara mest tacksam om det var du som inledde samtalen.
Lycka till!
Kram
Tessi