Knäcka halsen farligt?
13.06.2017
Hej! Jag brukar ibland nån gång om dagen knäcka min nacke. Jag har läst nånstans att det är farligt? Att man kan få stroke elr att blodkärl i halsen spricker? Är detta sant eller? Är lite hypokondrisk av mej så blev lite orolig då jag läste det! Tack för svar! Knäckebröd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det att det knäpper till i din nacke då du "knäcker den" är samma sak som händer i fingrarna då man "knäcker" dem. När du drar ut en led, vilket du gör då du knäcker nacken, skapas ett undertryck som gör att gasbubblor bildas i ledvätskan inuti leden. När motståndet sedan släpper så brister bubblan  och ett knäppljud uppstår. Det är med andra or inte farligt.
Men det du kan göra om du upplever att du besväras av att nacken är styv - och att det är därför du "måste" knäcka den, är att besöka en fysioterapeut eller naprapat som kan hjälpa dig mjuka upp nacken/musklerna/lederna så att "knäckandet" inte behövs.
Du kan kolla upp om det finns någon fysioterapeut på din hvc som du kan få en remiss till, annars finns det privata fysioterapeuter och naprapater som man kan besöka.
Det fixar sig!
Kram,
Tessi