Knöl mellan analöppningen och slidan
22.10.2019
Hej!
Jag upptäckte att jag hade någon sorts "knöl" mellan analöppningen och slidan häromdagen som är större än en ärta och verkar fortsätta in i kroppen. Den är öm och tar lite sjukt om man rör på den men annars märker jag inte av den. Märkte dock att det tog sjukt för någon dag sedan när jag gjorde nummer "två" och trodde därmed att jag hade något sår vid analöppningen men det var antagligen denna "knöl" som visade sig och ömmade. Funderar om detta är något farligt? Har inte kommit något blod från analen i samband med denna knöl, har endast blött från analen för ca. 1 år sedan och tror nog inte att det hänger ihop..... "Knölen" är som under huden. Har ni någon fundering vad detta kan vara?
Tacksam för svar! 5D

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2019
Hej.
Du skriver att "knölen" finns mellan analöppningen och slidan, och eftersom jag inte vet exakt var så är det inte så lätt att svara på din fråga. Men om det är så att knölen är närmare ändtarmsöppningen så skulle min gissning vara att det är en hemorrojd. Hemorrojder är ungefär som ett åderbråck men specifikt i den typen av slemhinna som finns vid ändtarmen. Hemorrojder kan vara ömma och göra ont eller klia, men i sig är de inte farliga och går många gånger om av sig själv. Det du kan göra är att fundera på om du ofta måste krysta mycket eller länge då du går på toa. Trög mage kan ofta orsaka problem. Om du själv tror att det kan vara en hemorrojd så finns det en receptfri salva på apoteket som heter Sheriproct Neo som du kan testa.
Om knölen däremot inte är vid ändtarmsöppningen utan mer mitt emellan anus och slidöppningen så kan det givetvis röra sig om en "vanlig" finne eller inflammerad talgkörtel/hårsäck. De brukar gå över av sig själv. Knölar i närheten av slidan kan bero på tilltäppta eller inflammerade körtlar, så då skulle jag nästan rekommendera att du tog upp saken med en läkare som kunde undersöka vad det är och utreda om du behöver någon behandling för det.
Så det jag nu rekommenderar är att du funderar över din knöl och om det låter som något av det jag beskrivit ovan, med tanke på vad den är belägen. Du skall inte tveka att ta kontakt med en läkare om det känns som att du behöver det - de hör och ser betydligt konstigare saker i sitt jobb så det är ingenting att skämmas över. Följ med situationen och sök hjälp vid behov.
Kram
Tessi