Kreatin
20.09.2019
Är kreatin dåligt för kroppen om man är en tonåring? har läst på google och där säger folk att man kan börja tappa hår från det

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2019
Hej.
Det finns väldigt få studier som har gjorts på ungdomar då det gäller upptagningen av kreatin och hur det påverkar kroppen, och därför är den generella rekommendationen att man inte skall ta kreatintillskott innan man fyllt 18 år. Du får ju i dig kreatin även genom kosten, och känns det som att du vill få ett högre intag så kan du t.ex. öka mängden kött i din kost.
Ganska få biverkningar har inte rapporterats så länge man inte överskrider den rekommenderade dosen (och en högre dos än det ger heller inga som helst positiva effekter på kroppen eller träningen.) Det som har rapporterats är t.ex. magproblem, så om man vet att man har känslig mage så är det bra att inte ta kosttillskottet på tom mage utan tillsammans med en måltid.
Men jag rekommenderar helt kallt att du skall försöka få i dig mer kreatin via kosten istället för genom tillskott.
Kram
Tessi