Nysning farligt?
07.12.2017
Hej jag nös idag och höll in den något smått. och började fundera hurvdida farligt det är att hålla in en nysning och beslöt att googla. sen så är google kanske inte det bästa och jag blev aningen uppskrämd. så jag tänker jag frågar här så vet jag bättre. Frågan är alltså: är det farligt att hålla inne en nysning? och va är sant och falskt när det kommer till detta?
tack för svar! Prosit

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2017
Hej.
Jag vet ju inte vilka resultat din google sökning gav. Men sådär på rak arm skulle jag svara att det inte är farligt att hålla tillbaka en nysning.
En nysning uppstår oftast p.g.a. att det finns någon form av retning. Antingen för att man har ett främmande objekt/partikel i näsan eller lyftvägarna eller för att man andats in någonting som kroppen vill få ut. Det värsta som kan hända om man håller tillbaka en nysning är således att kroppen inte blir av med det den vill bli av med.
Visst, om man trycker ihop näsborrarna så ökar trycket och potentiellt kan det leda till en hjärnblödning - det är väldigt osannolikt. Vem som helst blir ju inte offer för en hjärnblödning hur lätt som helst, så potentiellt skulle samma hjärnblöning kunna uppstå av själva nysningen. Bra att du frågade, för i detta fall skall man nog inte tro på allting man läser, eller åtminstone sätta det i proportion till verkligheten.
Kram
Tessi