Ögon
16.11.2015
Hej
Jag fick mina glasögon kanske för något år sedan och redan andra dagen jag var i skolan reagerade jag på att jag inte såg klockan fastän jag hade nya glasögon.
Jag trodde att det bara var för att mina ögon inte var vana med den nya styrkan och så men senare visade sig att det inte var så. Linserna var för svaga för mig men vi gjorde ingenting åt det.
Idag såg jag inte alls texten på tavlan så min kompis fick skriva åt mig fastän jag satt på andra raden (texten var nog liten men alla andra såg den. På en annan timme såg jag den ena spalten "normalt" och den andra suddigt och då var texten normalstor).
Första gången jag fick mina linser minns jag inte om jag reagerade på om det var suddigt. Ett halvår senare for jag igen till ögonläkaren för att jag inte såg tavlan och då sa läkaren att det knappt ändrats något, samma hände denna gång och nu ser jag inte igen till tavlan.
Borde jag byta optiker? Eller har jag något annat fel på mina ögon?
Som de är torra och jag tar ögondroppar för allergi varje morgon (allergidropparna tar jag på sommaren för att pollen men de funkar väl också bara för att återfukta ögonen, eller?)
Eller ska jag börja göra ögongymppa?
Ni vet, fokuserar på sitt finger och sen på något i bakgrunden.
För det låter ju ganska konstigt att ögonläkaren säger att det knappt ändrats något men endå ser jag inte till tavlan.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2015
Hej.
Jag tycker också att det låter konstigt att du inte ser till tavlan fast styrkan på dina glasögon borde vara ok. Jag vet faktiskt inte vad det beror på, så jag tycker definitivt att du skall besöka en optiker pånytt. Eftersom du inte ser så måste ni ju fortsätta undersöka saken tills ni hittar felet. Optikern kan isåfall säkert rekommendera hur du skall fortsätta utreda saken ifall det inte skulle bero på själva ögat. Om det t.ex. skulle finnas någon neurologisk anledning till problemet.
Börja med att besöka samma optiker som tidigare, och om hen inte kan svara på var felet är så kan du tala med en vanlig läkare. Huvudsaken är ju att man tar reda på var problemet ligger.
Kram
Tessi