Ont ifrån naveln
27.03.2018
Hej! Får då och då ont ifrån naveln och ner mot och i underlivet. Känns som en "sträng" som löper ner och sträcker enormt mycket så man inte kan stå och sitta rakt upp utan måste vara böjd. Det kan dyka upp både när jag är sittandes, liggandes och ståendes. Den sträckande känslan kan hålla i sig i allt från 15 minuter till en hel dag. Gör även ont alltid när man pillar i naveln, ända från naveln ner till öppningen i underlivet. Vad kan detta bero på och är det något man behöver kolla upp? S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2018
Hej.
Jag kan inte svara på vad smärtan beror på, men jag tror inte att den är farlig eller speciellt ovanlig. Man har ju ganska många olika organ just i naveltrakten som kan orsaka smärta, så det skulle nästan vara värt att kolla upp med en läkare. Dels har man ju hela livmoder-paketet där i trakterna, dels tarmarna och dels kan det vara värt att kolla upp eventuellt navelbråck. Det finns med andra ord ganska många olika saker som kan ge smärta där - men ingen av dem behöver vara allvarlig.
Det kan vara värt att fundera över om smärtan uppkommer vid speciella tillfällen, t.ex. då du är hungrig? Ring och boka en tid till en läkarmottagning så får läkaren ta ställning till saken.
Kram
Tessi