Psykologhjälp?
20.03.2018
Hej!
Jag har en fobi som påverkar min vardag något otroligt och då inte mot det bättre hållet. Det förstör så mycket och jag känner att jag helt enkelt inte kan leva med det längre. Så efter många om och men har jag till slut gått med på att prata med någon om det, alltså en psykolog. Jag skulle gärna gå vid en kvinnlig eller yngre psykolog, men är öppen för andra alternativ. Skulle också vilja gå till en psykolog bara för att få prata med någon och reflektera över hur det kunde bli så och vad jag ska göra som också gäller andra saker i livet. Vill alltså ha någon jag kan slänga ut mina tankar och få hjälp att ordna upp mina tankar så att mina studier och mitt liv går bättre än vad det gör just nu, en som jag känner att jag kan prata med som vill hjälpa mig så effektivt som möjligt, någon som jag kan prata om ALLT med. Nu är då frågan: måste jag må dåligt eller lida av psykisk ohälsa för att kunna gå till en psykolog? Kan jag gå till en psykolog fast jag också vill kunna tala om min vardag och göra det allmänt mycket lättare för mig? Och vart ska jag vända mig för att få så bra hjälp som möjligt?
Tacksam för svar! Fundersam tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.03.2018
Hej Fundersam tjej!
För det första så vill jag göra det klart att nej, man behöver inte må superdåligt för att gå till en psykolog (eller kurator eller terapeut eller socialhandledare osv - det finns ju egentligen många man kan prata med som är utbildade inom området). man ska absolut inte behöva skära sig själv eller ha självmordstankar eller ätstörning eller något för att "få" gå till psykologen. Snarare är det bara smart att gå även med "mindre" problem. Dessutom är det ju bara vi själva som vet hur mycket vi lider av våra problem. Det kanske finns de som verkar ha det värre än oss, men det betyder inte att våra egna problem känns mindre för det eller att vi inte skulle behöva hjälp med dem.
Egentligen kan man också se det som att om man går och pratar med någon i förebyggande syfte, eller som ett tidigt ingripande, så hinner de problem man har inte bli onödigt stora. För ju längre problemen pågår eller ju större de blir, desto svårare blir de ju att handskas med och lösa, och ju större är risken att man blir riktigt psykiskt illamående eller utvecklar en psykisk sjukdom. Så att gå i god tid är det smartaste man kan göra. Dessutom tycker jag personligen att man kunde gå hursomhelst någon gång, lite så där som att man ska besikta bilen varje år, eller kontrollera tänderna hos tandhygienist, eller ta papa-prov hos gynekologen, för att kolla att allt ser okej ut och funkar som det ska. Men det är lite väl optimistiskt med dagens resurser. De psykologer vi har idag är dessvärre ofta fullbokade och då tenderar de ju tyvärr att prioritera de som mår sämst. Men tanken är inte att de bara ska syssla med de så mår riktigt, riktigt skit, utan även hinna med de som bara mår lite skit. Dessutom är det ju det smartaste för alla i längden, just för att de som hinner börja må riktigt dåligt är så svåra att hjälpa, vilket gör att det tar så länge och blir så dyrt.
Så naturligtvis ska du gå till psykologen nu - det är ju dessutom ett gott tecken på att du vet att du är värdefull och att du förstår att ta hand om dig själv. Precis som att gå till tandläkaren direkt man har lite ont i en tand, istället för att hoppas att det ska gå över av sig själv eller tro att man på något vis kan bota tanden själv eller till och med tro att man inte är värd något mer än smärta. Vi är dessutom komplicerade människor, så inget problem är "ensamt" i våra liv, allt hänger ihop och påverkar varandra. Du skriver ju själv att din fobi påverkar din vardag och förstör för dig och det visar ju på hur mycket du lider av den! Men man kan som sagt inte bara "bota" själva fobin, utan man behöver också jobba med de andra bitarna av livet, så att de också kommer på rätt köl igen. Vi människor är helheter, the whole package needs work!
Så nu ska du boka tid. Börja med att kolla via skolhälsovården/skolkuratorn vilka möjligheter du har där. Du kan säkert skicka ett sms eller mejl eller ringa eller via skolans system (tex om ni har Wilma eller motsvarande) för att fråga. Sedan hör din kommun till de som får använda ungdomsstationen Klaara i Vasa, dit kan du också traska in/ringa och troligen få en första tid redan samma dag. Sedan finns det också andra i din omgivning som kan hjälpa - det gäller bara att hitta dem. Jag ids inte ge namn nu, för då kan eventuella andra som läser räkna ut var du bor och vi försöker ju alltid hålla er så anonyma som möjligt, men kolla via ovan nämnsa. Själv skulle jag ju föreslå en KBT-terapeut. KBT betyder kognitiv beteendeterapi och anses vara den bästa formen av terapi just mot olika typer av fobier. Det finns en handfull KBT-terapeuter här i nejden, men det kan löna sig att först gå tex via skolkuratorn eller Klaara, som ger remiss till en läkare, som i sin tur kan skriva ett intyg så att du kan få FPA-stöd så att du har råd att gå till en privat. De kostar nämligen någonstans mellan 50 och 100 € privat, men får du FPA-stöd så kan de ersätta största delen av den kostnaden.
Så vännen: tveka inte! Det är så himla, otroligt onödigt att du mår dåligt och att det påverkar ditt liv, när det ju skulle gå att fixa, få under kontroll! Det är du ju värd, ju <3
Kram, Liselott