Saliv
02.04.2018
Hej. Mitt problem är att det alltid automatiskt kommer upp saliv i min mun som jag måste svälja ner, oftast händer det inte när jag gör en massa andra saker för då har jag andra saker att tänka på men om jag helt enkelt ska lägga mig och sova eller något så kan det hända att jag börjar tänka på det och det är svårt att tänka bort det. Det kanske inte låter som ett stort problem men dert blir väldigt retsamt när det händer så ofta. Antagligen är der inte någon sjukdom utan bara min hjärna som retar mig men jag undrar bara om du vet något sätt så jag kan bli av med detta? Kille 14år

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.04.2018
Hej Kille 14 år!
Den här frågan är lite knepig, för klart att det KAN vara så att du har extra riklig salivprodukion och därför helt enkelt måste svälja oftare än andra. Vissa människor har lite saliv, andra har mera, precis som vissa av oss har massor av hårstrån och andra lite. Om det är så att du råkar ha lite mer saliv än vanligt, så finns det faktiskt en fördel med det! Du har troligen mindre hål i tänderna då, eftersom saliven faktiskt sköljer bort skräp i munnen och neutraliserar de syror som annars skulle fräta på tänderna. Tex den här sidan kallar saliven för tändernas bästa vän ;). Det finns nog en och annan sjukdom som gör att man producerar mer saliv än normalt, men det är inte troligt att du skulle lida av någon av dem, speciellt inte i så tidig ålder, så börja inte nojja för att du ska vara sjuk på något sätt.
Däremot är det mycket mer troligt att du av någon anledning helt enkelt blivit mera medveten om saliven och hur ofta du sväljer. Det är förvånansvärt lätt att bli väldigt medveten om någon viss grej hos den egna kroppen. Har man tex haft magsjuka, så är man jätteuppmärksam länge efteråt på minsta lilla underliga känsla i magen eller tarmarna, har man en gång haft löss eller springmask tror man hela tiden att det kliar, har någon påstått att man kanske behöver glasögon, så märker man varje gång man kisar med ögonen... Du kanske känner igen något av de här exemplen, men det kan alltså lika gärna vara något ofarligt och egentligen inte så störande, men som man börjar lägga märke till mer och mer. Det kan vara något enkelt, som att man tycker att det är bekvämast att somna i en viss ställning, och därför märker när man håller kroppen i den ställningen eller tvärtom, när man inte ligger i den ställningen. Då kan man till och med börja "inbilla" sig att man inte kan somna i någon annan ställning, i värsta fall att det blir ett problem för en själv. Men egentligen var det alltså inget problem till att börja med, det blev bara en vana som man till slut gjort till ett måste för sig själv.
Jag gissar att det här med att du tycker att du behöver svälja ofta när du ska somna just precis har blivit en vana, ett tankemönster, och ju mer du koncentrerar dig på dig, desto mer märker du av det och desto lättare märker du det nästa kväll också, och nästa och nästa. Det enkla knepet då borde vara att du, precis som när du "gör en massa andra saker för då har jag andra saker att tänka på" som du själv skrev, helt enkelt distraherar dig med att tänka på något annat. Exakt vad det är som funkar för just dig kan jag ju inte veta, men jag ska ge dig mina tre bästa tips.
Det första är att försöka koncentrera dig på att minnas något, gärna något som du kan räkna upp. Jag försöker minnas alla 50 delstater i USA. Skulle jag råka minnas allihopa innan jag somnar, så kan jag försöka minnas så många byar eller ortnamn jag kan i Österbotten. Du kan försöka räkna upp det som intresserar dig eller som du kan många av, om det så är motorcykelmoedeller eller Pokémon eller alla på din årskurs i skolan...
Mitt andra tips är att försöka koncentrera mig på en kroppsdel och försöka få den avslappnad. Börja med tårna, sedan hålfoten, hälen, vristen, vaden, skenbenet, knäet osv tills du gått igenom hela kroppen. Det kan vara lättare om man "inbillar" sig att avslappningen känns som värme eller syns som en färg som målar kroppen vartefter den sprider sig.
Mitt tredje tips är talböcker i mp3-format som jag laddat ner till telefonen och lyssnar på genom vanliga telefonhörlurar på låg volym. Använder man en app, tex Audible eller Storytel, så har åtminstone Audible funktionen att man kan ställa in så att den tystnar automatiskt efter tex 15 minuter. I något skede somnar jag ofta mitt i berättandet utan att veta om det. Ställ gärna in telefonen på flygläge, så behöver du inte bekymra dig om strålning, utan den kan ligga under kudden eller liknande.
Hitta din grej som distraherar dig från saliven och sväljandet. Det tror jag nog ska funka. Och ju förr du hittar ditt knep, desto bättre, så att den här vanan inte utvecklas till en jobbig tvångshandling.
kram, Liselott