Skavsår på pungen efter surfning
02.11.2018
Jag har ett stort skavsår på pungen efter att jag surfat. Jag har varit sängliggandes nu i 2 dagar för att jag inte kan gå. Kommer det inom kort bli en skorpa eller hur ska jag gå tillväga? Vad finns att göra för snabbare läkning? Alex

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2018
Hej.
Antagligen har ditt skavsår hunnit bli bättre redan, men jag svarar ändå. Beklagar att du fått vänta.
Det viktigaste du kan göra för ditt skavsår är att hålla huden så ren och torr som möjligt. Tvätta stället en gång om dagen med vanligt vatten och låt stället luftbada så mycket som möjligt. Om du är sängliggande så försök att vara helt naken på underkroppen så att pungen får frisk luft. Just det stället på kroppen är ju ofta ganska inpackat i kläder vilket leder till att sår läker långsammare. Så rent och torrt är grejen. Du kan också smörja stället med t.ex. Bepanthen om du vill. (salvan kan man köpa receptfritt på apoteket). Jag vet faktiskt inte om det i slutändan gör att såret läkaer snabbare men det kan kännas skönt att smörja någonting på stället eftersom huden vid skavsår ofta börjar strama lite.
Jag tror att såret kommer att läka alldeles fint av sig själv. Bara att ha tålamod.
Kram
Tessi