Svullen mage
13.11.2018
Hej
Jag har på senaste tiden haft jätte svullen mage. Som om jag är gravid nästan men det är jag omöjligt eller som om jag har blivit mycket fetare men ändast i magen.
Det gör inte ont men det stör mig otroligt mycket. Vad kan dethär bero på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2018
Hej.
Förlåt att du har fått vänta så länge på ett svar. Vi har varit på vift och därför har det dröjt.
Jag tror precis som du inte på att din mage inte är svullen för att du är gravid, eller för att du skulle ha blivit fetare just kring maten, utan sannolikt har det att göra med vad du har ätit. Beroende på vad man äter så binder man dels vätska i kroppen, och dels kan tarminnehållet göra att tarmarna blir mer svullna. Det går över rätt snabbt då man ändrar på sina matvanor men kan kännas jobbigt just då man är svullen.  Beroende på var man t.ex. befinner sig i sin menscykel så kan också tjejers kroppar påverkas mycket av det.
Jag tycker att du skall hålla lite koll på vad du äter. Då menar jag inte att du skall minska på maten eller nödvändigtvis ens anstränga dig - utan börja med att hålla koll. Lägg märke till vad du äter och om din kropp blir svullen eller inte av det, då blir det på sikt lättare att se sambandet mellan matvanorna och svullnaden och man kan (om man så önskar) undvika att äta mycket av sånt som man blir svullen av, t.ex. godis och chips.
Var snäll med dig själv, och ta hand om ditt eget välmående därför att du är värd att må bra.
Kram
Tessi