Tranbärsjuice mot illaluktande underliv?
21.11.2019
Hej! Har hört att det ska vara bra att dricka osötad tranbärsjuice och även ananas saft om man har illaluktande underliv. Stämmer det? Kan man ta tabletter för det också? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2019
Hej.
Nja.. på sätt och vis. Tranbärsjuice är väldigt surt och innehåller förhållandevis mycket c-vitamin och antioxidanter, dessa är bra för hela immunförsvaret samt för urinvägarna. Så om man har en urinvägsinfektion eller har tendens att få det så är det bra med tranbär. Och de finns mycket riktigt i tablettform också på apoteket.
Har man ett illaluktande underliv så tyder det på att det är nån form av infektion där. Så då skulle jag först och främst rekommendera att man kontaktade preventivrådgivningen så att de kan lägga remisser till provtagning. Beroende på om du har haft oskyddat sex så att det kan finnas risk för en könssjukdom så skulle det vara viktigt att utesluta det och vid behov behandla sjukdomen.
Det är osäkert hur stor påverkan enbart tranbärsjuice skulle ha på en infektion i underlivet. Knappast skulle situationen förvärras, men knappast lösas heller. På apoteket kan man köpa olika läkemedel som kan användas om bakteriefloran i underlivet är fel, t.ex. Vagi-C eller Vagi Care, men jag tycker som sagt att du skall testas först så att du inte behandlar dig för fel sak.
Oroa dig inte, det löser sig nog.
Kram
Tessi