Vätskar ur fiffin
13.07.2019
Hej. Jag har nu i kanske 2 veckors tid haft JÄTTEONT i fittan och det började från att jag hade sex utan kondom (han kom inte i mig) . Men att det gör ont är inte det ända, Det kommer ut en vätska som luktar ammoniak och den är lite gul/brun aktig och den vätskan kommer verkligen jättemycke och jag måste ha binda (typ den tjockaste) för att det inte ska komma i byxorna och det luktar ibland i hela rummet av ammoniak och folk säger tillockmed att det luktar illa när dom kommer in dit. Jag skäms jättemycket och är rädd att det är nått farligt. Han jag hade sex med då för ca 2 veckor sen hade aldrig haft en könssjukdom och han hade blivit testad. Jag har också blivit det och jag hade inte det heller. Men är så rädd att detta är nått farligt och att jag inte kommer kunna ha sex igen. Och jag vet att det inte är flytningar för mina flytningar ser inte ut såhär och luktar inte så heller. Elsa
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
22.07.2019
Hej Elsa,
Att du har ont i fittan kan med största sannolikhet handla om att du kanske inte varit tillräckligt våt under samlaget, och/eller att friktionen gjort att du fått sköra, ömmande, svidande slemhinnor inne i vaginan. Du kan prova att smörja underlivet med lite klövervaselin, både utanför och innanför. Lägg lite vaselin på fingret och för in fingret, ifall det känns okej, i fittan och smörja på så sätt innanför. Tvätta inte underlivet med någon som helst tvål, och gå gärna utan trosor så mycket du kan, sov utan trosor, så underlivet får lufta sig.
Att det luktar från underlivet kan vara ett tecken på en bakteriell obalans, som är helt ofarligt. Det kan gå över av sig själv, men ibland behöver man använda receptfria medel från apoteket eller träffa en gynekolog som skriver ut receptbelagda medel som kan stabilisera bakteriefloran i underlivet igen. Gå in till apoteket och be om att få köpa medel som stabiliserar pH-värde i underlivet. Jag skulle dock rekommendera att du testar dig igen, trots att du och han redan testat er. Men pga dina, för dig, ovanliga flytningar och att ni haft oskyddat samlag, så är ett test för könssjukdomar ändå angeläget.
Du kommer kunna ha skönt sex igen, låt bara fittan vila ett tag nu, ha gärna annat sex än penis-i-fittan sex om du vill ha sex, använd inga tamponger eller trosskydd, smörja och lufta. Fittan behöver lite tid att bli sig själv igen om slemhinnorna blivit sköra, ge den 2 veckor. Blir det inte bättre, rekommenderar jag att du bokar en tid hos gynekolgen som kan undersöka dig.
Mvh
Malin Wiik-Norrman