Äggstockar i kläm?
09.05.2018
Hej
Jag undrar om mensen kan påverkas av att äggstockarna på något sätt är i kläm. Det låter konstigt men så att om äggstockarna är i kläm och det därför gör jätte ont i ryggen så kan det påverka varför mensen inte kommer?
Hoppas ni förstod vad jag menade tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2018
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag vet inte om det är så att dina äggstockar verkligen är i kläm, och varför du isåfall tror att de är det. Ägglossningen och livmoderns tömning hör visserligen oftast ihop, men de är separata system. Så mensen styrs inte av huruvida man har ägglossning eller inte.
För att ägglossning skall ske så kräver det att hormonnivåerna är tillräckliga, men livmoderslemhinnan kan alltså stötas ut ändå.
Så om din mens är sen, och det är därför du undrar om dina äggstockar är i kläm så tror jag inte att du behöver stressa över det. Men om det finns nån specifik anledning till att du tror att dina äggstockar är i kläm så rekommenderar jag att du tar upp saken med en läkare/barnmorska/gynekolog.
Kram
Tessi