Akut fråga om minipiller
04.06.2017
Hej!
Jag går på minipillret Primolut nor 10mg.
Är det normalt att bli trött och känna mensvärksliknande smärtor?
Sen läste jag på er fakta sida att man inte kan skjuta upp mens med minipiller? Men det står ju på informationen man fick att man kan det? Sen talar folk om mellanblödningar? Kommer jag att få det? Grejen med minipillrena var att slippa mensen till en festari, eller borde jag ha tagit p-piller? Läkaren gav mig minipiller. Jag skulle ha fått mensen igår om jag inte skulle ta pillrena, så tänk om mensen skjuts nu upp men sen kommer mellanblödningen eller mensen på själva festarin? Livet vore förstört! Ja kan inte få en blödning mitt i ett folkhav o sen ska ja stå o köa ti en ofräsch bajjamajja o sen har jag inte me några extra byxor så får gå runt med mensbyxor om ja ens vill lämna min plats i folkhavet. Int vill ja nu heller gå runt med en binda. Ååååh! Borde jag sluta med pillrena nu då om int de skjuter upp... men då borde jag ju ha fått mens igår?? Ja e så förvirrad! Oberoende så kan ja int få mens på en festari som är om några dagar! förvirrad af

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.06.2017
Hej,
Jag är inte säker på var kommunikationen mellan dig och din läkare har gått fel, men det är viktigt att du vet om att Primolut nor inte är ett minipiller. Det skyddar dig med andra ord inte heller mot oönskad graviditet.
Jag antar alltså att du har fått Primolut utskrivet just för att flytta på mensen? Primolut nor är inte ett minipiller (trots att de kan innehålla samma hormon) utan medan minipiller (t.ex cerazette) skrivs ut som preventivmedel, så skrivs primolut ut för att t.ex. flytta på mensen eller reda upp olika blödningsstörningar.
(Anledningen till att man inte kan flytta på sin mens med Minipiller är den att man redan äter pillren alla dagar, med minipiller har man alltså inte pausen som man har med p-piller. Men i ditt fall är det ju inte mini-piller du äter utan Primolut, som ju skrivs ut t.ex. just för att flytta på mensen.)
Så nu har du alltså börjat ta Primolut för att skjuta upp din mens. Det är helt sant att vissa får mellanblödningar med dem, men det är nästan omöjligt att på förhand veta om man kommer att få det eller inte.  Risken för mellanblödningar ökar ju längre man äter dem. Men du kommer ju inte att äta dem så länge, efter festarin så är det fritt fram för mensen och då får du sluta med dem, inte sant? Mellanblödningarna brukar inte vara lika kraftiga som en vanlig mens, så ha med dig ett trosskydd i väskan så borde du klara dig med det OM du skulle få mellanblödningar.
Det är synd att läkaren som skrev ut medicinen till dig inte har förklarat saken åt dig så att förstod vad det var du fick utskrivet.
Så ta dina primolut regelbundet och samma tid varje dag så minskar du risken för mellanblödningar. Efter festarin slutar du med dem. Sen kan du ta kontakt med läkaren pånytt om du önskar få minipiller eller p-piller utskrivna i syfte att fungera som preventivmedel.
Kram
Tessi