Brun mens
29.12.2014
Hej, jag lever ett ganska stressigt liv med dåliga matvanor, äter typ när jag känner mig jätte, jätte hungrig , eller att jG hets äter eller petar i maten, min aptit är inte på topp och mitt humör dalar ganska mycket, vet inte om de är att jag har mycket att tänka på eller om jag tänker på vad jag måste göra, ( mycket inre stress).. Min frågar att jag har mens ca 3-5 dagar, efter varje preriod så får jag utöver de i ca 2 veckors tid brun mens, typ men fri 1- 1/12 vecka varierar efter varje månad, jag har ätit p-piller cerazette nu i ca 2 års tid, men de är på de senaste 3 månader som de har varit så,, bör jag kolla upp de eller som jag läst på många artiklar att jag inte behöver vara orolig, typ att kroppen behöver näring, en sak till jag funderat eller lagt märke till att nästa varje gång jag haft samlag så kommer de också dagen efter och håller på i några dagar, jag har inte testat mig för några sjkudomar förutom de första man gör hos mvc när man skriver in sig där.. Jag hoppas att du förstår vad jag menar med de jag skriver, och ett svar :)) ps, jag har ingen mens värk eller illamående eller andra smärtor eller konstiga dofter, ds Fundersam

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2014
Hej kära Fundersam
Nu har vi vår hälsovårdare på semester, men hon kommer att kolla mitt svar sen och komplettera om det behövs. Så kolla här igen efter 5.1 eller ännu lite senare. Hon kommer den 14.1.
På basen av tidigare liknande frågor som hälsovårdaren svarat på så kan man ha en del mellanblödningar när man äter p-piller. Men du har ändå ätit dem ganska länge och först nu senaste tiden fått besvär. Det kan finnas många orsaker till det här. Mitt råd är nog att du kontaktar ditt Hvc eller en hälsovårdare som kan ta prover och reda ut varför det är såhär. Hon kan sen bättre säga vad det kan vara frågan om när hon har dig på ort och ställe. Det är alltid svårt när man inte ser personen och inte kan fråga upp olika saker för att utesluta vissa saker och kanske få bekräftat andra. Boka en tid redan idag och få det ur världen. Det är högst troligt inte något farligt men kan ändå lönas att kolla upp :)
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej Fundersam!
Jag håller med Sanna i svaret. Jag rekommenderar att du vänder dej till din barnmorska/läkare som skrev ut Cerazette åt dej för att få ett kontrollbesök. Du ska inte behöva ha mellanblödningar och brunaktiga flytningar efter mens! Det kan vara hormonpreparatet som inte passar dej men också en infektion eller slemhinneskada som ställer till de bruna flytningarna. Gå på koll! :)
Ditt lite deppiga humör behöver du också nämna om - det kan vara en hormonell biverkning av Cerazette! Ta hand om dej så ska vi hoppas att du börjar må bättre!
Med vänlig hälsning,     Annika   barnmorska-hälsovårdare