Bruna flytningar?
02.08.2014
Hej, jag fick min första mens för ungefär 8 dagar sen,
Men efter det så har jag fått brunaflytningar. Har jag fortfarande mens? Kan jag bada? ??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2014
Hej,
Oavsett om man tycket att mensen är äcklig eller helt naturlig, så är den första mensen ändå ganska speciell, och nu vet du att kroppen fungerar som den skall, grattis till det :)
Mensen kan ofta vara oregelbunden och hoppig i början, och det är inte ovanligt att man får gulaktiga eller bruna flytningar. Om flytningarna t.ex. börjar lukta illa eller du får klåda eller sveda är det bra om du talar med din skolsköterska om saken. Men om flytningarna inte luktar speciellt och du inte har några andra symtom så låter det alldeles normalt. Flytningarna kan förekomma några dagar efter att den "riktiga" mensen har slutat.
Du kan ju bada även under mens och då använda tampong, och det finns ingenting som hindrar dig från att bada nu heller fast du har flytningar. Om du har väldigt mycket flytningar så kan det kännas bra att använda tampong, men om flytningarna inte är så kraftiga så är inte tampongen nödvändig. (det kan vara svårare att få in och ut tampongen om man är "torr", och då blir slemhinnorna lättare irriterande).
Så det korta svaret på din fråga skulle vara 1) det låter som alldeles vanliga flytningar och 2) ja, du kan bada.
Hälsningar
Tessi