Brunt blod vid mens?
13.12.2015
Hejsan!
Jag har haft otroligt oregelbunden mens- i flera år. När den väl kommit har det varit rikligt med blod, men plötsligt för ett tag sedan minskade mängden rejält och nu kommer det knappt något alls under hela veckan. Kan komma första dagen, sedan inget mer. En annan sak jag märkt är att blodet ofta är brunt istället för det röda "vanliga". På andra dagen kan det även vara helt grått/beige/grön/brunt typ.. Låter jättekonstigt, och är därför jag frågar. Bör jag vara orolig? Kan tillägga att jag (vad jag vet) äter normalt och inte har ändrat på några större vanor på senaste tiden. Ligger bra till när det kommer till vikt osv.
Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2015
Hej.
Ja, ibland kan kroppen förvåna en och helt plötsligt göra att mensen blir mer sparsam än den varit tidigare - och man får oftast inte veta varför det blir så. Men det är helt normalt. Kroppen är ju trots allt inte en maskin, så huvudsaken är ju att din mens kommer.
För länge sedan (typ 1600-talet) funderade man mycket över vad mensblodets färg betydde, men idag vet man att det faktiskt inte har så stor betydelse. Mensblodet är ju inte samma sorts blod som du har i dina ådror, utan är egentligen den slemhinna som byggs upp på väggarna i livmodern. Så med tanke på det så är det inte alls konstigt att den varierar i färg och konsistens.
Så allt från rosa-orange-klarrött till mörkbrunt och svart är helt normalt och ingenting man behöver bekymra sig över.
Kram!
Tessi