Den kom och kom inte tillbaka
12.08.2015
Hej! Nu är det så att jag har blivit orolig. Är 14 (fyller 15 i år) och fick min första mens 5 mars. Inte en så konstig ålder va? Nåja, då hade jag mens. Helt säker. Jag berättade för min mamma. Och det var inget mer med det. Men nu är det ju Augusti och den har ännu inte kommit tillbaka! Jag äter, dricker motionerar. Har inte haft nåt större problem alls i livet. Som nån slags större depression eller större stress. Lever livet som en helt vanlig tjej. Vissa folk har ju frågat mig i sommar
t.ex aha, när kom din mens då! T.o.m mina bästa vänner. Jag har nu bara svarat att jag inte riktigt har haft koll. Och de har ju förstås allihop trott att jag haft mens hela tiden sen jag fick den i mars! Jag har bara tagit det lugnt och inte brytt mig speciellt mycket. Tänkt att den kommer väl då den kommer. Men nu kom jag in och kollade på den här sidan och såg folk som hade lite samma problem. Inte EXAKT samma som jag. Hittade ingen som hade fått mens en gång och sen kom den inte tillbaks igen. Men där stod de bara att de skulle få det uppkollat hela tiden. Jag har inte pratat så mycket om mens med min mamma så det är rätt pinsamt och dessutom har jag ju TYP ljugit för mina kompisar, så att måsta gå till nån läkaren nu skulle jag VERKLIGEN INTE VILJA/ORKA eller TÄNKA mig just nu. Möjligen skulle jag kunna sträcka mig att nämna det för min skolhälsovårdare men helst att det inte skulle måsta gå längre än så? Varför måste det här hända precis mig om man jämför med resten av kvinnorna på jorden?! skulle verkligen önska att ert svar kunde vara att detta är helt normalt och det är ingenting att oroa sig för och att jag bara ska vänta. Är det verkligen så enkelt? // en tjej som bara vill att det här inte ska vara något mer problem än att man bara kan vänta. Suck...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2015
Hej,
Åh, jobbigt då det krånglar i kroppen och ställer till det :) Men om det tröstar dig så kan jag konstatera att du är långt ifrån den enda som först får mens - och sedan är den försvunnen. Och jag tror att nästan alla kvinnor på jorden har nån sorts problem med sin mens i något skede, även om det inte är exakt samma problem som du har.
Då mensen först kommer, och sedan försvinner så brukar det kallas för sekundär amenorré. (amenorré betyder utebliven mens) Sekundär amenorré kan bero på olika saker, t.ex. om man minskat mycket i vikt, tränar väldigt mycket, eller vid olika sjukdomar. Men nu menar jag INTE att du nödvändigtvis har någon sjukdom!!
Det brukar ändå vara en generell regel att om mensen har varit borta i 6 månader så lönar det sig att kolla upp var den håller hus. Så jag tycker att du skall börja med att gå till din skolhälsovårdare och tala med henne. Eventuellt bokas det en läkartid och/eller tas blodprov. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att tala med sin mamma om mens, men tänk på det såhär; om det är någonting du är orolig över eller tänker såhär mycket på så skulle hon ju nog vilja veta om det så att hon kan hjälpa till. Och dina kompisar vill ju nog också att du skall må bra. Du behöver ju inte heller berätta för dem varför du går till hälsovårdaren/läkaren (eller ens att du går dit).
Nu skall du inte sitta ensam och fundera på dethär mera utan gå till hälsovårdaren så får ni reda ut det. Det kan ju hända att ni tillsammans bestämmer att ännu vänta och se, men huvudsaken är att du talar med hälsovårdaren så att hon får följa upp det. Det ordnar sig vännen!
Kram
Tessi