Fläckar
12.07.2016
Hej. Jag har en (mens) blod fläck som är flera veckor gammal på ett lakan. Hur får jag bäst bort den? Utan att använda tvättmaskim helst. Kexet

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.07.2016
Hej Kexet!
Bra fråga! På den här sidan har vi samlat tips på hur man får bort blodfläckar, men de råkar nu alla vara antingen fråga om färskt blod eller om att tvätta i tvättmaskin. Jag skulle pröva att gnugga med kallt vatten och salt och se om det funkar. Det kan vara att det inte funkar på bomullslakan, men det tål att pröva med först. Kolla sedan ifall ni har gallsåpa eller gröntvål hemma i skåpen och lägg lite av det på fläcken och låt verka en kvart innan du sköljer och gnuggar med kallvatten. Funkar inte det, så kolla skåpen för fläckborttagningsmedel, tex Tabort eller Vanish. Följ bruksanvisningarna. Är lakanet vitt kan man pröva att försiktigt hälla lite klorin på den och sedan sköja, men klorin är kraftigt blekande så akta händerna, andra kläder och ytorna runt.
Helst ska det säkert tvättas i tvättmaskin sedan för att man säkert ska få bort själva fläckborttagningsmedlet/klorinet/gallsåpan/gröntvålen så att det inte lämnar ljusa fläckar av det - är du alldeles säker på att du inte kan göra det? För om det exempelvis känns pinsamt att be mamma tvätta bort mensblod i tvättmaskin, så kan jag lova dig att hon gjort det många gånger förr. Hon är kvinna, hon har mens. Det är inget att skämmas för att du har fått mens - det kan till och med vara ett bra tillfälle att berätta för henne att du har mens. Det är sådant som det kan vara bra att alla kvinnor i huset vet om, så att man tex kan be dem köpa eller låna mensskydd åt varandra. Och det underlättar definitivt när det kommer till tvätt, för även trosor, byxor osv kommer förr eller senare att få blodfläckar fastän hur bra mensskydd du än skulle använda. Det hör till livet som kvinna och borde inte vara märkvärdigare än att tvätta tänderna.
Kan du inte tvätta i tvättmaskin för att du inte vet hur man gör, så finns det bruksanvisningar för det också tex på tvättmedelspaketen (för tex dosering av tvättmedlet) och på nätet när det gäller både den sorts tvättmaskin ni har (märket står på framsidan oftast, googla det och sök efter svensk bruksanvisning för användning/tvätt) och hur man vanligtvis brukar tvätta olika plagg och olika fläckar. Ett vanligt bomullslakan brukar man dock tvätta på 60 grader. Eller så ber du mamma eller någon annan att så där allmänt visa dig hur man ska göra, så kan du smussla med lakanet utan att fläcken syns. Att kunna tvätta i tvättmaskin är en bra kunskap att ha inför nödfall och den vackra dag man flyttar hemifrån.
Hoppas det här kommer att vara till hjälp och lycka till med fläcken!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott