Försenad mens!
26.10.2017
Hejhej :)
Min mens är 4 veckor försenad, har haft mensvärk i snart två veckor men ingen mens! Mina bröst har varit ömma i två veckor också. Omöjligt att jag är gravid då jag aldrig haft samlag.. borde jag vänta eller gå och prata med någon hälsovårdare?
Tack för svar :) bert

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2017
Hej,
Eftersom du inte har haft oskyddat sex så behöver vi ju inte oroa oss över att du skulle vara gravid. Så du kan i lugn och ro vänta på att mensen kommer. Oftast brukar man inte göra någonting för att sätta igång mensen förrän den har varit borta i närmare ett halvår. Med tanke på din ålder så är det helt normalt att mensen är oregelbunden, och det är inte ett tecken på att någonting är fel, utan mer ett tecken på att du fortfarande håller på att utvecklas och att menstruationscykeln inte ännu är riktigt "mogen".
Ta det lugnt bara. Mensen kommer nog.
Kram
Tessi