Försenad Mens
27.12.2017
Hej, Jag är en kille på 14år och har en tjej som är 14 också.
Förut när vi hadde sex så gick kondomen sönder precis innan jag ejaculerade och det kom i henne och jag drog ur så fort som jag kunde fast det kom i henne ändå. Dagen efter så köpte vi ett Akut P-Piller som hon fick och då blev hennes mens 1vecka försenad sedan fick hon den och nu efter en månad så har hon 1vecka och pågående försenad Mens igen. Kan Akut P-Pillret som igentigen var rekommenderat för 16åriga ha gjort effekten starkare så hennes mens efter en månad också blivit försenad eller är det för hon är gravid för innan hennes mens var försenad så var vi dumma och kåta så vi hade sex utan kondom fast bara ett par drag utan att jag ejaculerade i henne. Dock är jag orolig för att det kan varit försatsen som har gjort något.
Vi är jätte oroliga! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2018
Hej.
Det är helt normalt efter att man har tagit akut p-piller att mensen blir oregelbunden, så i sig är det inget konstigt med det. Men om ni vill vara säkra på att ni inte skall bli gravida så skall du inte vara inne i henne utan kondom, inte ens bara för en stund. Precis som du skriver själv så kan försatsen komma redan då, och det känner du inte av själv. Bara i några droppar sperma kan det finnas miljoner av pigga spermier, så använd alltid kondom om ni vill vara på den säkra sidan.
Om hennes mens nu är en vecka sen så tycker jag att ni skall köpa ett graviditetstest och kolla upp saken. Testet kan ni köpa på apoteket eller i nästan vilket snabbköp som helst. Är testet negativt så är det antagligen bara efterdyningarna av akut p-pillret som har trasslat till saken. Skulle det vara positivt (vilket inte är speciellt sannolikt, men teoretiskt möjligt) så får vi ta det problemet då vi kommer till det.
Det ordnar sig nog. Ta hand om varandra!
Kram
Tessi