Första mens!
08.06.2014
Hej, idag fick jag min första mens! :) Har alltid varit rädd för att jag inte skulle få den för att jag är för smal.. Är det farligt? Väger bara 48 kg och är 163.. Har heller inga bröst, storlek 65a och ska börja i åttan..
Förstår inte varför, min mamma har D-cupa men jag är dock inte det minsta lik henne, är mer lik min faster fast hon har typ inga bröst alls. Jag bara drömmer om att få ha en 75c en vacker dag, men när jag knappt vågat hoppas på att få första mensen så.. Vad tror ni? Tacksam för svar Konstiga tjejen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.06.2014
Hej Konstiga tjejen!
Grattis till första mensen :D Det är alltid speciellt med första mensen, oavsett om man fasat för den, väntat ivrigt på den eller blir helt tagen på sängen av den. Och oavsett om den under olika tider i livet ställer till besvär eller kommer som en lättnad, om man lider av den eller knappt märker av den. Det var en stor dag och vi gratulerar :D
Visst är du smal, vännen, men tydligen tycker just din kropp att det är helt normalt och okej för den, eftersom din pubertetsutveckling kommit så långt som till att menstruationen satt igång. Skulle du vara på svältgränsen skulle din kropp säkert istället ha skjutit upp hela förmågan att fortplanta sig, få barn, så att den skulle kunna använda all energi på att överleva. Men kanske brås du på faster och kanske kommer du att ha en kroppsform som liknar henne framöver - det är inte alltid så att man funkar på samma sätt som mamma, systrar, mostrar osv. Kanske hör du till typen som är naturligt smal utan ansträngning (vilket många säkert kommer att avundas dig), eller så kanske din kropp ännu kommer att förändras under resten av puberteten, fylla ut och få kvinnliga former? Att veta om du kommer att förbli en A-kupa eller utvecklas till en C-kupa är omöjligt att säga ännu. Men visst beror det också lite på vad du väger överlag - bröst består mest av fettvävnad, så går man upp i vikt blir även brösten större, går man ner i vikt blir brösten mindre. Oavsett är dina bröst dina egna och därför alldeles fantastiskt perfekta som de är - och som de blir! Inget Konstigt alls! <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott