första mens
28.02.2016
Jag har precis haft min första mens. Jag hade mensvärk innan men när mensen kom var den brun och typ klumpig. Är det något konstigt? Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.03.2016
Hej Orolig tjej!
Nej, det är inget farligt att mensen är brun och klumpig. Det är däremot ganska normalt under vissa dagara av mensen. Mensblodet är nämligen inte hela tiden klarrött - och absolut inte blått som i reklamerna för bindor ;)
Se, det bruna beror på att mensblodet kommit i kontakt med syre. På samma sätt som när du får ett sår och såret börjar koagulera för att skapa en skorv som ska skydda medan huden reparerar sig själv - den skorven är också brun, kanske nästan svart. Och klumparna beror på att det egentligen är hela slemhinnan som kommer ut tillsammans med blodet. Se, före du får ägglossning, så börjar slemhinnorna inne i livmodern fyllas med blod. Slemhinnorna ser lite ut som en tvättsvamp då och blodet ska bli näring om ägget befruktas av en spermie och behöver en mjuk bädd att börja växa i. Men om ingen blivande baby behöver blodet denna månad, så stöts både blod och slemhinna ut. Det är därför man kan ha mensvärk, livmodermusklerna "stöter" faktiskt ut blog och slemhinna när den tömmer sig. Oftast smälter slemhinnan så att man inte märker av den, men ibland syns den som klumpar i mensblodet. Absolut inget farligt, alltså. Inför nästa nästa ägglossning byggs ny slemhinna upp som fylls med nytt, fräscht blod.
Därför är inte heller mensblodet likadant som det som kommer ur en blodåder när du exempelvis får ett sår eller näsblod. Mensblod kan vara lite orangeaktigt också, eller nästan svart, det är ändå helt normalt - och största delen av tiden är mensblodet klarrött. Det kan till och med vara mera ljusrosa om det är blandat med mycket flytningar. I slutet av mensen är blodet ofta brunt och kommer allt mer sparsamt.
Så nej, inget konstigt alls. Och btw: grattis till första mensen :D <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott