Första mensen?
04.12.2014
Hej, jag är lite orolig. För två dagar sedan fick jag jätte ont i magen och vaknade på nattan av de. Dagen därpå när jag kom hem så gick jag på toa och såg att de va brunt med lite lite rött i är de min mens eller något annan för fick samma i dag? Hjälp!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.12.2014
Hej!
Visst låter det som att det här kan ha varit din första mens :) Då kan man ha ont i nedre delen av magen eller i ryggslutet före och under och det kan vara brunt, brunsvart eller brunrött i början och bara komma några droppar. Det kan också hända att den kommer igång på allvar någon/några dagar senare, men det är lika vanligt att den inte kommer igen på en eller flera månader. fastän den inte skulle komma på ett halvår är det inget att oroa sig för, det är vanligt att den kommer igång knyckigt och oregelbundet under det första året.
Om det kommit brunt eller rött från rumpan, ändtarmen, istället så kan det bero på något annat än mens. Då kan det vara frågan om exempelvis hemorrojder eller sprickor i huden i analen, men i värsta fall kan det vara något värre. Så om det blir rödbrunt på pappret igen, kolla varifrån det verkar komma. Mensen kommer från hålet mellan analöppningen och urinrörsöppningen.
Du kan läsa mera om mens på våra sidor om det, Mensen!