Har jag fått mens?
07.02.2017
Hej, jag har haft flytningar i nästan ett och ett halft år redan och ännu heller inte fått mens. Eller åtminstone är jag inte säker på att jag skulle ha fått mens. I slutet av förra sommaren såg jag några bruna fläckar i mina underbyxor men efter det har jag inte sett några tecken på över ett halvår. Kan det vara farligt och har jag fått mens. Idoli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.02.2017
Hej.
Du är inte alls onormal som inte har fått din mens ännu. Många tjejer får sin mens först vis 15-16, och det är ingenting konstigt med det heller. Det handlar helt enkelt om hur man är byggd, hur mycket man tränar o.s.v.
Dina bruna flytningar var nog antagligen en liten mens som försökte starta upp. Men ibland kan kroppen då upptäcka att den ändå inte var riktigt beredd ännu och då tar det ett tag till innan det kommer igång på allvar. Mensen är inte alltid nödvändigtvis röd, den kan vara brun eller nästan svart och innehålla klumpar eller trådar - så det är inte någonting som är fel bara för att mensen inte ser ut som klart blod.
Försök att ha tålamod och sköta om dig själv så att du mår bra. Då kommer nog mensen bara kroppen är redo. Och det låter som att det kan ske egentligen när som helst. Håll dig bara lugn :)
Kram
Tessi