Hemska problem
15.01.2016
Hej Decibel!
Jag har problem. Mycket problem.
Jag har int haft mens så speciellt länge. Men för varje gång så blir det bara värre å värre symptom. Jag hade fått mensvärk, och det blöder JÄTTEMYCKET hela tiden så det blöder igenom och på sidorna hela tiden. Inga symptom som jag inte har hört om att folk har haft förr.
Idag trodde jag att min mens skulle nästan sluta. Men istället fick jag mittiallt förskräckligt ont i magen. Det blev bara värre och värre. Och tillsist sprang jag till WCn Det snurrade i huvudet och hela kroppen liksom domnade bort. Jag såg knappt någonting. Jag mådde jätteilla och var nästan säker på att jag skulle spy. Jag svettades också jättemycket. Jag blev liggande på golvet i typ en halvtimme med jätteont i magen. Sen när det slutade göra ont. Så var allt precis som vanligt igen. Som om ingenting skulle ha hänt.
Jag vet nog att folk kan börja spy och så när de har mens. Men hur ska jag göra om det här händer i skolan t.ex? Eller i stallet? (Jag rider)
Nu var jag lyckligtvis ensam hemma.
Kanske detta bara kunde vara en släng av magsjuka? Jag är just förtillfället jätteförkyld!
Och vad finns det att göra åt sånt här när man är på offentliga platser? T.ex i skolan? Hjälp!!
Hejyou!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Det låter jobbigt att blöda så mycket att du blöder igenom. Då föreslår jag att du skulle skaffa dig en menskopp, som du i värsta fall kan använda tillsammans med bindor. Då borde du nog hållas torr åtminstone så pass att du inte blöder igenom mellan bytena. Mer om menskoppen kan du läsa här.
Mensvärken är ett annat problem. Det kan hända att värken du upplevde idag var bara en engångsföreteelse, men det kan ju också hända att det upprepas. Det är väldigt svårt att säga efter bara denna gång. Huvudsaken om du får såhär ont är att du kommer ihåg att ta det lugnt (synrubbningarna och yrseln kan vara ett tecken på att man hyperventilerar, alltså börjar andas för häftigt för att man blir stressad/nervös.) Så kom ihåg att andas lugnt och ha gärna med dig värkmedicin som du kan ta vid behov. Du skall också komma ihåg att det ju inte är någonting du behöver skämmas över att du har mensvärk - så det gör faktiskt ingenting fast det skulle inträffa i skolan. Fördelen om det händer på en offentlig plats är ju att du inte är ensam och då inte behöver vara rädd. Själv tycker jag ju att det skulle kännas obehagligare om det hände när jag var ensam hemma än då jag var i skolan bland folk, där jag kan få hjälp om jag behöver det.
Men om problemet blir återkommande så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare eller boka tid till preventivrådgivningen. Där kan en läkare eller barnmorska hjälpa dig och fundera om p-piller skulle vara ett alternativ som skulle passa dig (för att minska blödningsmängden och värken) eller om du "bara" behöver få en anpassad värkmedicin.
Hur som helst är det inte någonting som jag tycker att du skall skämmas över. Det kan vara väldigt överväldigande då man är i din ålder och kroppen mitt i allt börjar hitta på en massa nya hyss - men du kommer att vänja dig och i de allra flesta fall blir det lugnare med tiden.
Så följ med och ta kontak med din skolhälsovårdare/preventivrådgivningen om det behövs.
Kram
Tessi