Hjälp mig, svara fort!!
01.01.2017
Hej!
Jag är en tjej på 13 år som skulle behöva hjälp med ett problem till på tisdag. Det är söndag idag, och jag fick precis min mens (som jag haft i ca ett halvår nu). Jag brukar ha den i ca en vecka och på tisdag ska jag till en av mina bästa killkompisar för första gången med en tjejkompis och en annan killkompis. Jag kan säga till dem ibland "förlåt om jag r lite arg, jag har mens" eller liknande. Vi är ganska öppna med varandra. Men jag tycker att det känns väldigt konstigt att gå på toaletten och rota i jackfickan innan. Alla kommer fråga vad jag håller på med och det kommer att bli en jättestil stämaning. Vad ska jag göra? Jag blöder väldigt mycket och går helst inte runt med en tampong i fickan. Hjälp!!
E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2017
Hej,
Det kan kännas lite pinsamt att tala öppet om sin mens då man är i din ålder, och kanske speciellt om det finns killar i närheten. Men det man måste komma ihåg är att det är helt naturligt. Hälften av jordens befolkning har mens under sin livstid, så det är ingenting man behöver hålla hemligt.
Jag tycker att du skall byta tampong strax innan du går till din kompis, så kan det ju hända att du inte behöver byta alls medan du är där. Och om du fortfarande skulle blöda så mycket imorgon så att du behöver byta tampong medan du är där så är det ju faktiskt ingenting konstigt med att du gör det. Du behöver inte säga att det är därför du går på toa, och om de skulle fråga varför du måste gå via jackan innan du går på toa så kan du antingen säga orsaken, eller helt enkelt svara att de inte skall vara så nyfikna. Hur ofta tänker du på vad andra gör på toaletten liksom?
Framöver så tycker jag att du skall överväga att skaffa en menskopp istället, den rymmer mer blod än en tampong och behöver därför inte åtgärdas lika ofta. Menskoppar kan man köpa på apoteket eller på nätet.
Dina kompisar vet ju om att du är en tjej, och om de är vettiga människor så vet de om att tjejer har mens. Försök helt enkelt att inte göra så stor sak av det. Det är ju helt naturligt.
Kram
Tessi