Klump i mensen
26.04.2016
Hej! Jag har haft p-stav i snart 1,5 månad och har fått min mens endå vilket är vanligt att man får i början enligt ungdomsmottagningen. Men i min mens så kom en rätt så stor klump med. Det var som en blodklump med slem. Det är första gången jag fått en sådan klump i min mens. Är det något att vara orolig över eller är det normalt? Kan det vara att kroppen vänjer sig vid p-staven? (Vill helst inte gå och kolla upp det då jag tycker det är lite läskigt.)
Memenene

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.04.2016
Hej.
Det är nog ingen fara. Som du säkert vet så är ju inte mensblödningen riktigt en likadan blödning som då man t.ex. i misstag skär sig på en kniv och det börjar blöda. Mensblodet kommer alltså inte från ett sår, utan består av en slemhinna som byggts upp inne i livmodern och som stöts ut. Därför är det inte alls ovanligt att den kan innehålla klumpar eller "trådar" av blod.
Säkert har det att göra med att du börjat med p-staven att din mens var lite annorlunda, men det finns heller ingenting som säger att det nödvändigtvis kommer att upprepas. Det kan alltså har varit en engångsföreteelse, men det kan också hända igen. Om det gör det så är det ändå inte alls farligt utan helt normalt. Men om du märker att blodet skulle lukta annorlunda eller om du får feber eller väldigt mycket kraftigare värk än normalt så skall du kontakta läkare, men det kommer knappast att ske.
Ingen fara :)
Kram
Tessi