Lite blod
03.05.2018
Hej!
Min fråga är om mens, så jag är 15 år och har aldrig haft en regelbunden mens den har kommit o sen så har missat en menstruations cykel o sen har mensen kommit på nästa, vilket jag är rädd för att det är nått fel där och att jag i framtiden inte kan få barn typ.
Men så har ja märkt att jag kanske har för lite blod eller vad man ska kalla det, för att när jag ligger ner i sängen och är t.ex på telefon så brukar mina ben typ bli utan blod eller nåt svårt att förklara men det känns som att blodet har runnit uppåt och inte i benet.
Så det känns som att jag har för lite blod så därför skippar det en gång. Blod plättar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2018
Hej.
Jag tycker inte att du skall oroa dig fast din mens är oregelbunden. Ibland är den det under de första åren utan att det betyder att någonting är fel. Ibland blir mensen mer regelbunden med åren, och ibland fortsätter den att vara oregelbunden, men det är egentligen omöjligt att veta på förhand hur det kommer att bli.
Den enda gången det egentligen har någon betydelse hur regelbunden mensen är är då man försöker bli gravid (eftersom det då är lättare att veta när ägglossningen sker och när man är som mest fertil) men det tycker jag inte att du skall ta stress över ännu, eftersom det förhoppningsvis är flera år dit ännu, och det finns både mediciner och tester man kan använda för att öka sina möjligheter att bli gravid. Det kommer att ordna sig. Som det är i nuläget så finns det ingen anledning att tro att det skulle bli ett problem i framtiden.
Om du är fundersam över ditt blod så kan du t.ex. besöka din skolhälsovårdare och be henne kontrollera ditt hemoglobin, men det är nog ganska normalt att benen domnar lite om man har dem i högläge. Jag tror inte att du har för lite blod. Men du kan alltid ta upp saken med din skolhälsovårdare så kan hon säkert lugna dig.
Kram
Tessi