Mens
10.12.2014
Hej jag undrar varför min mens inte har börjat?
Jag är 15 och har aldrig haft mens för.
är det något fel med mig?
jag skulle vara väldigt tacksam av ett svar?
Tack i för väg!
Och god jul! flickan utan mens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2014
Hej.
Det är inte alldeles lätt att svara på din fråga eftersom jag inte alls vet hur du ser ut och om dina levnadsvanor i allmänhet.
När mensen börjar beror ju på den övriga pubertetsutvecklingen och hjärnans produktion av hormoner. Så spelar det en viss roll om man t.ex. är väldigt smal eller om man tränar mycket. Både låg kroppsvikt och hård träning kan göra att mensen börjar 1-2 år senare. Det normala är att mensen börjar nån gång mellan 12-16 års ålder, så onormal är du inte fast mensen inte har börjat ännu.
Det du nu kan göra är att försöka fundera igenom din pubertetsutveckling i övrigt, har du t.ex. flytningar? Har dina bröst börjat växa? är du normalviktig o.s.v. Om allting annat är "normalt" så föreslår jag att du försöker ha tålamod och vänta ett tag till. För det mesta börjar ju nog mensen av sig själv förr eller senare. Men om du upplever att du även i övrigt är sent utvecklad eller att någonting inte är som det skall så kan du gå och tala med din skolhälsovårdare om saken och vid behov kan hen boka en tid till läkare.
Kramar
Tessi