Mens?
18.01.2017
Hej! Jag har inte fått min mens än, är 13 snart 14 år. Sen i söndags (4 dagar sen) fick jag nästan som kramp i ljumskarna och kände att det blev blött i trosan, när jag skulle gå på toa så hade jag fått kraftigt med en mörkbrun flytning och den hade också som små klumpar i sig. Idag ( onsdag ) har jag bara fått en liten ljusbrun flytning, är detta ett tecken på första mensen? Eh200

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.01.2017
Hej,
Det låter som att det är din första mens som har kommit, grattis till det!
Mensen är ju inte alltid klarröd som man kanske skulle tro, utan kan ibland vara brun eller nästan svart och innehålla klumpar eller trådar, precis som du beskriver. Det är ingenting du behöver oroa dig över utan det är helt normalt. Det kan också variera från gång till gång, så nästa gång kan det hända att din mens ser helt annorlunda ut.
Så nu kan du göra en liten anteckning i din kalender om att du hade mens, så kan du följa med lite hur din cykel ser ut. Det är helt normalt att den är oregelbunden i början så du behöver inte vara orolig fast den är lite opålitlig. Se till bara att du har en binda eller tampong med dig i väskan så att du är beredd om den kommer plötsligt.
Kram
Tessi