mens i 3 månader
28.06.2016
Hej!
Ja satte in en spiral ibörjan av april i slutet av min mens. Jag har nu haft mens i snart 3 månader och det handlar int om småblödningar utan "mensblödning" 24/7 i tre månader. Börjar bli oroli för att det är något fel och över blodbrist eftersom ja ha blivi så svag å fått yrsel dom senaste dagarna, har problem med att klara/årka av jobbet... Vet inte alls vart ja ska vända mig när familjeplaneringen tar sommarledigt nu i juli och jag har försökt få kontakt med dom men dom svarar inte i telefon.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2016
Hej,
Jag förstår precis vad du menar. Alla pratar ju om att mensen oftast upphör helt då man har spiral - och sen står man där och blöder och blöder och undrar vad som gick snett. Men det är helt normalt. Jag tror inte att det är någonting som är fel utan din kropp försöker helt enkelt anpassa sig till förändringen ännu. Sannolikt kommer blödningarna att minska till blodiga flytningar, som sedan blir mellanblödningar, som sedan blir vanlig mens - och till slut förhoppningsvis minskar eller upphör helt.
Men eftersom du nu känner dig yr så tycker jag ändå att det skulle vara bra om man kollade upp ditt hB, och om du kanske åt lite extra järn för att försöka kompensera för det du tappar. Hemoblobinet kan de kolla upp på hvc. Så jag tycker att du skall ringa till din hälsocentral och tala med en sjukskötare, de vet ju om hur situationen är i din kommun och att familjeplaneringen har stängt - men det betyder ju inte att det inte skulle finnas någon alls som kan svara på frågorna eller ta ställning till sakerna (de har ju vikarier som tar hand om mödravården - och det är ju normalt samma personer som sköter om både mödravård och preventivrådgivning). Så ring hvc och tala med en sjukskötare, eller ring till preventiv/mödrarådgivningen. Även om de inte direkt har tider att dela ut så måste de ju ta ställning till problem som kan uppstå. Och vid behov kan ju en vanlig läkare ta ställning till din situation.
Kolla upp telefontiderna till hvc och ring och tala med dem. Åtminstone bör de lägge en remiss på blodprov så att man får kolla upp den saken. Sen är det järnkur, och tålamod som gäller. Jag tror nog att blödningen minskar snart, men jag förstår precis hur irriterande det är att vänta. Mitt bästa råd till en person i din situation är att köpa en menskopp eftersom den gör att man inte behöver springa och byta lika ofta som med binda eller tampong, och den är skonsam mot slemhinnorna.
Kraft till dig!
Kram
Tessi