Mens p-piller
20.10.2016
Hej, tack för svaret, det var jag som frågade om men veckan efter det tog slut. Jag har alldrig ätiti ppiller så hur länge ska mellanblödningen vara? Kommer den vara hela livet om man inte äter p piller? Jätte orolig nu för att jag har sport match och vill inte ha då Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.10.2016
Hej.
Det kan hända att du bara hade mellanblödningar denna, enda gång. Eller också kommer det flera gånger - det är inte så lätt att veta.
Jag tror inte att mellanblödningarna kommer att komma pånytt, åtminstone inte så ofta att de skulle bli ett problem. Men OM det skulle vara så att du får mellanblödningar även under de kommande cyklerna så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare om saken. Så kan ni fundera på om du skulle testa på p-piller. Men i sig är det alltså inget "fel" att ha mellanblödningar. Det betyder inte att någonting skulle vara sönder eller funka dåligt, men ingen kan heller tvinga dig att äta p-piller om du inte vill det. Fördelen med p-piller är att de gör mensen mer regelbunden och minskar risken för mellanblödningar.
Följ med situationen och ta det lugnt. Vid behov talar du med din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi