Mens två gånger på en månad
29.11.2015
Hej. Jag satte in en ny p-stav i januari förra året. Och vart mens fri ända till nu i slutet på november. Då jag fick mens för nån vecka sen och ont i magen. Sen var det uppehåll. Och i går motse kom det igen och ont i magen. Och har ont i magen idag med. Ska det va så om man har p-stav?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2015
Hej.
Det är svårt att svara på exakt "hur det skall vara" att ha p-stav, eftersom det kan variera ganska mycket från en person till en annan. Vissa har ganska mycket mellanblödningar med p-stav, medan andra inte har mens alls. Så det kan hända att du får men igen imorgon, men det kan också hända att du inte får det förrän om ett år - och det kan man liksom inte veta. Det betyder inte att någonting är fel bara för att du har fått mens två gånger inom en kort tid.
Mitt enda råd är att följa med och se vad som händer. Skulle det vara så att du börjar ha jättemycket mellanblödningar så kan du kontakta din barnmorska och tala med henne, men det betyder inte att p-staven inte fungerar som den ska bara för att du har mens. Bara att vänta och se vad som händer.