Mensen
12.09.2017
Hej, jag är 14 år och har snart haft min liens i ett år. Min mens har aldrig riktigt varit "normal" jag har haft 2 veckor emmel min mens alltså (mens. Inte mens. Inte mens. Mens. Om och om igen) men för typ 2,5 månad sen så blev det konstigare. De gicj lite mer än en månad inan min mens kom sen kom den och jag hade väldigt lite jämfört med vad jag brukar, men i någon dag mer än jag brukar. Det gick typ 1,5 veka sen hade jag igen (väldigt lite igen och väldigt många dagar)
Det gick ca 6 dagar så hade jag mens i en dag!!! Och de var den 29 augusti. Har inte fått nogot mer efter de
Men jag är lite rädd eftersom min mens var lixom regelbunden i början fast inte "normal" men du är den helt konstig!
Vad ska jag göra? Ska man kolla upp det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2017
Hej.
Du behöver inte oroa dig. Det är helt normalt att mensen är oregelbunden i början, och då kan den fungera precis som den gör för dig just nu. Ibland är den regelbunden men med kort cykel, och ibland ändrar allting helt och hållet och den kan hoppa hit och dit. Du behöver inte oroa dig över att någonting skulle vara fel. Det kan helt enkelt ta en stund för kroppen att lära sig hur den skall göra.
Det är också helt normalt att man blöder olika mycket från gång till gång, och att blodet kan vara olika färg, ibland klarrött, och andra gånger brunaktigt.
Det bästa du kan göra nu är att ha tålamod och vänta. Om det senare känns som att din mens aldrig blir regelbunden så kan du överväga att börja med p-piller eller något annat hormonellt preventivmedel. Då brukar mensen bli regelbunden. Men ingen kan heller tvinga dig att använda p-piller om du inte själv vill det. Försök att ha tålamod med din kropp helt enkelt så tror jag nog att mensen med tiden blir mer "pålitlig".
Kram
Tessi