Mensen är ivägen
05.09.2015
Hej !
Det är såhär att vi ska på lägerskola till ett annat land om en vecka och det är just då som min mens antagligen kommer kanske komma o vi ska göra massa skoj och simma i simhallen osv och jag kan verkligen inte ha min mens då för det skulle också vara för pinsamt vet ju inte vad jag skulle säga åt lärarna isf. Jag vill inte gå på lägerskola om ja får den då.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2015
Hej.
Om du verkligen inte vill ha din mens under tiden ni är på lägerskola så tycker jag att du skall flytta på den. Även om jag är säker på att dina lärare skulle förstå, de vet ju trots allt att flickor i din ålder har mens.
Du kan börja med att tala med din skolhälsovårdare, ibland kan de ge recept själva, eller så ringer du till din hälsostation/hälsocentral och försöker få en läkartid, (eller berätta problemet för en barnmorska). Det finns mediciner (lite som p-piller) som man kan ta för att flytta på mensen. Det är ganska vanligt att de används t.ex. då man skall åka på semester och vet att mensen skulle förstöra allting, så skolhälsovårdaren/läkaren/barnmorskan är nog bekanta med saken.
Inga problem! Bara att ringa och få det fixat!
Kram
Tessi