Mycket flytningar och pms
04.06.2015
Hej.
Jag har sökt mycket på internet men jag hittar inga svar. Min fråga, jag får så mycket flytningar. Jag har haft min mens ganska regelbunden fast även fast jag fått mens för längesen så slutar de(flytningarna) inte. Ska de eller inte? Jag har alltid haft papper i underbyxorna för annars blir det helt vått. Jag provade igår att inte ha papper och mina tights blev våta. Jag provade sova helt naken idag men jag hade handduk på lakanet so det inte skulle bli vått. P.g.a. detta kan jag inte sova naken utan problem, då vi ska till simhallen måste jag alltid gå på wc före jag byter om så de inte ska se. Det slösar väldigt mycket papper också för den delen och på utfärder så måste jag använda så mycket. Då jag springer skaver det bara ibland men jag kan känna hur det går ner på låren och jag måste in på wc och rätta till det igen. Det är väldigt jobbigt och jag vill veta varför jag får så mycket. Jag är ganska smal och olyckligtvis så dricker jag inte så mycket vatten så jag är ganska "uttorkad" hela tiden. Jag vågar inte prata face2face med någon om detta men snälla har ni några tips att säga som kunde hjälpa mig att få flytningarna borta eller mycket mindre.
Min andra fråga. Jag har ibland väldigt svår Pms. Jag vet att jag har pms då det händer men det får mig så arg jag vet inte vad jag ska göra, går det att göra det mildare? OCH om jag får säga min åsikt, tycker jag det är så fel då folk säger att man har pms så fort man blir arg. Händer inte mig att de säger det men jag vet hur de tänker. Det är inte roligt alls.
Hoppas på många svar och tips, jag behöver dem verkligen. jag

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
05.06.2015
Hejsan! Oj du... Jag tror att ditt wc-papper tållas är största orsaken till dina besvär! Sluta genast. Wc-pappret är ju hårt och blir dessutom fukt kvar på ytan. Dessutom skavar det och kanske också syns när du har tajta byxor... Du ställer i värsta fall till en infektion åt dej. Efter en tid när du slutat med wc-papper-tållorna kommer nog dina flytningar att minska ner och bli normala.
Alla kvinnor har flytningar. Det ska man ha för att skölja bort bakterier och smuts samt för att hålla slemhinnorna smidiga. Utan flytningar skulle ditt underliv kännas som öppen mun i öknen. Not najs! Läs mera om flytningar här.
Sen vill jag också tipsa dej om att sköta din underlivshygien dagligen/varannan dag. Om du vill kan du använda en ph-neutral tvål eller så bara vatten. Många kvinnor vill ha trosskydd för de tycker att de känner sig ofräscha med sina flytningar. Det kan vara en god idé att ha trosskydd på dagen och ta bort det till natten.  Det kan man göra eller så kör man på alternativet med luftiga bomullstrosor som man byter kanske både morgon och kväll eller åtminstone en gång per dag. Du kan läsa mera om underlivshygien här.
Sen till din andra fråga. Humörssvängningar hör till både tonåren och pms. Det blir nog bättre med tiden! :) Jag lovar dej att du kommer att lära dej att hantera ditt humör. Men det kräver lite övning... En del kvinnor är mera i behov av regelbundet liv innan mens för att hålla humöret. Ett tips för dej kunde vara att se till att du sover tillräckligt, ät regelbundna 3 måltider och 2 mellanmål samt att du kan röra på dej med t ex cykling, siming eller långpromenader innan mens. Många kvinnor upplever också att de mår bättre om de minskar ner på socker och fett innan mensen. Du kan prova! Frukt och grönsaker som speciellt gör gott ska vara gurka, avocado, vattenmelon och äpplen. Du har inget att förlora på att testa! :)
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare