När börjar ens PMS? Hur vet jag vad som är PMS och vad som är graviditets symptom?
17.02.2018
Hejsan,
Jag skriver till er eftersom jag desperat behöver få lite peace of mind.
På sistone så har mina problem med PMS och andra besvär som mensvärk och ömma bröst, som jag bara började ha för två år sedan, blivit värre. Inte bara att min mensvärk har blivit värre under tiden jag har mens utan det känns som att min PMS kickar in tidigare och mina bröst blir ömma mycket tidigare än förr. Detta har helt ärligt gett mig panik attacker flera gånger då humörsvängingar och ömma bröst kan vara tecken på både mens och graviditet. Därför undrar jag hur man kan skilja på sympton på PMS och andra mensbesvär (e.g. ömma bröst), och graviditets symptom? Jag undrar även hur många dagar/veckor innan ens mens man kan börja se dessa symptom? Orolig tjej som desperat behöver svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2018
Hej.
Det du upplever är nog ganska normalt. Jag tror inte att man känner av PMS lika bra då man är yngre, antingen för att man inte själv är lika uppmärksam på det eller för att det helt enkelt inte påverkar en lika mycket. Men besvären innan mens, kanske framför allt humörsvängningarna och ömmande bröst blir tyvärr mer uttalade med tiden.
Precis som du skriver så kan det vara svårt att veta om ömmande bröst beror på att mensen är påväg eller på att man är gravid. I vissa fall finns det nog inget sätt att veta det - innan mensen faktiskt kommer. Annat än att brösten brukar vara ännu mer ömma då man är gravid än de är innan mens. Humörsvängningarna är nog mer kännetecknande innan mens än att de skulle vara ett tecken på graviditet, men å andra sidan kan man ju har humörvängningar precis när som helst så dem skall man nog inte tolka åt någotdera hållet.
Det bästa är alltså att se till att du skyddar dig då du har sex, så att du inte behöver vara lika orolig. Med PMS är det normalt att symtomen dyker upp veckan innan mensen skall komma, men det är också vid den tiden man kan börja känna av symtom på graviditet, så det kan helt enkelt vara väldigt svårt att veta vad som är vad.
Satsa på pålitlig prevention, så kan du slappna av mer.
Kram
Tessi