ömma bröst, svullen mage, bruna flytningar
23.04.2015
Hejsan!
Jag har börjar bli orolig över att jag kan vara gravid. Har tagit graviditetstest för två månader sen och det var negativt. Men nu har jag haft ömma bröst och särskilt bröstvårtor i mer än två veckor, svullen mage och för bara några dagar sedan fick jag bruna flytningar.
Använder P-piller Cerazette och är noggrann med dem!
Vad kan detta bero på, kan de vara menssymtom eller något annat? EA

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
24.04.2015
Hej EA! Jag tog mej friheten att ändra din signatur till bara 2 bokstäver. Jag vet inte om det var ditt eget namn du hade satt som signatur men ifall... Googlar någon ditt namn hittar de den här Decibel frågan och det vill du kanske inte. Hoppas du hittar din fråga och ditt svar i alla fall!
Du berätta lite kort vilket gör det svårt för mej att svara. Du får gärna fylla i svar åt mej i kommentars-rutan så kan jag svara dej mera exakt. Varför tog du graviditetstest för 2 månader sedan? Har du tagit alla piller i tid och inte missat något? Hur länge har du använt p-piller? Kommer mensen enligt schema? Du beättar inte heller var du nu just är i kartan.
Du kan självklart ta nytt graviditetstest ifall du är orolig pga de här symtomena. Men de kan också vara helt hormonella biverkningar av dina p-piller. Speciellt ifall du tar 2 kartor på varandra utan paus med mensblödning emellan.
Men ifall du kan vara gravid pga lite glömska med pillerna ska du ta ett graviditetstest. Det kostar inte många euro och säljs i större varuhus och på apotek. Så slipper du den oron.
Det kan också vara så att Cerazette inte är rätt p-pillersort för dej ifall du har använt dem mera än 3 månader och du börjar få mellanblödningar. Då kan det vara bra att prova en annan sorts p-piller. Vänd dej till barnmorskan/läkaren som skrev ut receptet så kan de hjälpa dej.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare