Orolig
13.12.2024
Hej! Jag är en 16-årig flicka och fick min mens när jag var 13. Den kunde vara sen de första gångerna men de 2 senaste har de varit i tid. Nu har jag inte fått mens på 1 månad. Jag är inte sexuell aktiv. Det kliar mycket där nere och flytningarna är både gryniga och vattniga. Ibland kan det uppkomma sår av klådan. Jag är jätteorolig. Ja har funderat om det kan vara svamp eller något, men vet ej. Jag har haft symtomen i en månad också. Vad kan orsaken vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2024
Hej,
Precis som du säkert har hört så är det vanligt att mensen inte är helt regelbunden. Man tala ofta om att det är precis då den har börjat som den är mest oregelbunden men det kan egentligen ske när som helst så också senare i tonåren eller för vuxna kvinnor kan mensen plötsligt vara oregelbunden utan att det i sig innebär att någonting skulle vara fel. Det är många små processer som sker i kroppen hela tiden som vi inte själva medvetet kan påverka men som i sin tur kan påverka andra system i kroppen. Så då det kommer till mensen så finns det väldigt många "småsaker" som vi inte själva kännner av som kan göra att hormonhalterna blir lite avvikande och att mensen därför blir sen. Oftast börjar man inte undersöka varför mensen är sen förrän den har varit borta i över 6 månader - just därför att det är så vanligt och för att det oftast inte beror på att någonting allvarligt skulle vara fel. Eftersom du inte har varit sexuellt aktiv så vet vi ju också att det inte beror på graviditet så du kan helt i lugn och ro vänta på mensen.
Jag tror inte att din mens har någonting att göra med dina andra symtom, men på basen av det du skriver så låter det som svampinfektion. Vid svampinfektioner är det just de vita gryniga flytningarna och klådan som är de vanligaste symtomen. Alltid vet man inte vad det beror på att man får det, men vissa tjejer är helt enkelt känsligare än andra. Svampinfektioner uppkommer då pH-värdet i slidan blir fel så att fel bakterier börjar växa där. Det är med andra ord ingenting som du själv har orsakat så det är ingenting du behöver skämmas över. Det finns lite olika mediciner man kan behandla svamp med, som man får köpa utan recept från apoteket. Det finns en salva som heter Canesten som man kan smörja utanpå om klådan sitter vid blygdläpparna och precis vid slidmynningen, i förpackningen kommer det också med applikatorer som man kan föra upp salvan i slidan med. Eftersom du skriver att du har gryniga flytningar så är det nog bra om du behandlar insidan också så att du blir helt kvitt infektionen. Vissa mediciner för behandlingen av svamp innehåller både salva och vagitorier (piller som läggs in i slidan.)
Det finns också mediciner som man kan ta via munnen (Diflucan) men då är det bra om infektionen har blivit konstaterad av en läkare eller barnmorska. Inte så att medicinen skulle vara farlig att ta i onödan, men det är förstås onödigt att behandla sig för fel sak. Jag föreslår att du först försöker behandla dig med salva och/eller vagitorier först (följ anvisningarna på paketet) men OM det skulle vara så att symtomen inte går över eller om de återkommer inom en kort tid så skulle du kontakta din skolhälsovårdare eller preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Kom ihåg att inte använda tvål då du tvättar dig i underlivet. Tvätta dig en gång om dagen med vatten och försök att använda löst sittande kläder som andas (d.v.s kläder av bomull, inte av syntetmaterial.) Sov gärna helt utan kläder på underlivet. Det kan bli lite klottigt av salvan/vagitorierna så då kan du lägga en handduk under dig i sängen.
Hoppas att du snart känner dig bättre.
Kram,
Tessi