P piller
22.05.2017
Jag använder estrelen nu i över 4-5 månader. Men jag glömde ta två piller alltså 2 dagar i rad. Det var i slutet av andra raden på kartan efter typ 2 dagar började jag blöda. Då tänkte jag att jah tar sockerpillerna o tar mitt uppehåll nu har jag börjat på en ny karta o har tagit två rosa piller. Men jag blöder väldigt mycket fortfarande. Så min fråga är när slutar jag blöda? Eller pågår det länge? Har jah gjort något fel? Lena

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2017
Hej,
Nej, du har nog gjort alldeles rätt. Om du glömmer dina piller två dagar i rad så har du ju två alternativ, antingen att fortsätta med dina piller kartan till slut men att då använda något tilläggsskydd (kondom) ELLER så kan du göra precis som du gjorde, att du tar pausen och sedan börjar på en ny karta.
Tyvärr kan jag inte svara på hur länge du kommer att blöda. Din kropp blev antagligen lite förvirrad, men hur den reagerar i en sån situation är väldigt individuellt, vissa blöder som normalt, vissa lite mindre och vissa lite mer. Jag tror säkert att blödningen kommer att sluta men kan inte svara på exakt när. Du får helt enkelt följa med.
Men du handlade alldeles rätt, både som tog pausen då, och som frågar upp då du är osäker.
Kram
Tessi