Problem hjälp!!
18.03.2015
Hej jag har ett problem. Jo det va så
Här att jag har haft mens mens sen i november 2014 och jag har haft mens ända sen dess men nu i mars har jag haft den men jag fick den i gen, och vi har friluftsdag imorgon och man kunde välja att bada, och jag valde det men jag kan inte bada för jag vågar inte att använda tampong! För jag är rädd att den ska fastna där så snälla hjälp mig! Will

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.03.2015
Hej Will!
Kan du inte bara säga åt din lärare som det är att du inte kan bada just idag, eftersom du inte vill pröva tampong ännu? Du är i din fulla rätt att inte använda tampong om du inte vill, speciellt inte med tanke på din ålder. Varje lärare har nog varit med om hur många andra elever som helst som haft samma bekymmer som du nu, det är inget märkvärdigt. Det måste din lärare bara ta hänsyn till och hitta något annat att göra åt dig. Om du ännu är hemma, så ta med kläder så att du åtminstone typ kan gå ut på promenad medan de andra simmar. Det är ju ändå inte så att du inte skulle vilja simma, utan att du inte vill använda tampong.
Sedan kan du under kanske nästa mens läsa lite mer om tamponger och förstå mera hur de fungerar. De kan inte fastna! Det är absolut inget tvång på att använda tampong, men det är ju onödigt att vara rädd för något bara för att man inte vet hur det fungerar ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott