Rädd och orolig
11.01.2017
Jag har haft sex nästan varje dag i 2 veckor ,min mens app säger att det är 46% chans att jag är gravid och jag börjar bli orolig!Jag läste att sex kan försena mensen!?Jag har inte haft mens på över 40 dagar,men ungefär när kommer jag få min mens igen?Kan det bli någon skada av att min mens har blivit försenad pga sex?Kan jag blöda väldigt mycke och gå väldigt ont isåfall? Krullig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2017
Hej.
Oj, det var många frågor. Börja med att andas lugnt.
För det första, har du använt något skydd då du har haft sex? Och om inte så varför? Om du har haft sex 14 dagar i sträck så handlar det ju inte om att ni har "glömt".
Nej, sex försenar inte mensen. Isåfall är det ju många som aldrig skulle ha mens överhuvudtaget. Stress däremot kan försena mensen, så om du är väldigt orolig så kan det vara en orsak till att mensen inte kommer, men det finns många andra orsaker som det kan bero på också och många gånger får man inte veta varför mensen är sen. Kroppen är ju ingen maskin utan fungerar enligt helt andra regler än teknik, och därför tycker jag inte att man skall förlita sig på appar. (t.ex. appar om "säkra dagar".) Dessa appar fungerar ju på basen av att menscykeln alltid skall vara regelbunden och den tar inte hänsyn till alla de andra faktorer som inverkar på människokroppen.
Det blir inte några skador på dig p.g.a. att mensen är sen, och det finns inget som säger att du nödvändigtvis skulle blöda mer eller brutalare för att du hoppat över en mens.
Men eftersom din menscykel helt tydligt av en eller annan anledning är oregelbunden så skall du i fortsättningen inte förlita dig på en app utan använda ett pålitligt preventivmedel. Då kan du slappna av och det blir roligare att ha sex.
Kram
Tessi