Sen mens
16.12.2024
Hej,
Min mens är ca. 15 dagar sen just nu. Har haft regelbunden mens hela tiden, om mensen är sen kan de vara 2-4 dagar bara.
Jag har haft sex 2 gånger sen min förra mens, med kondom. Jag är allmänt stressad hela tiden för att bli gravid så är noga med det. Men det har hänt 1 gång tidigare att kondomen sprack så blir rädd varje gång mensen inte kommer. Jag har även konstiga symptom som jag har märkt senaste veckorna med ömma bröst, ont i magen (som mensvärk fast utan blod), uppsvälld mage mm. Jag tog idag graviditets test som var negativt.
Min mens har aldrig varit såhär sen (har haft mens i 5 år) och nu tar det ont i slidan också. När jag testade stoppa in ett finger så är det trångt och känner nått är uppsvällt i slidan så mitt finger når inte upp.
Har inte stressat eller haft några humörsvängningar på senaste tiden, och har ätit normalt så fattar inte varför mensen är sen? Orolig :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2024
Hej,
Du skriver att du har haft sex två gånger sedan din senaste mens, men att du nu testat dig för graviditet och att testat var nagativt. Så med andra ord är du inte gravid så då kan man utesluta det.
Det är helt normalt att mensen är sen nån gång, eller att den vissa månader helt enkelt inte kommer. Det är just därför man inte brukar undersöka varför mensen är borta förrän den har varit "försvunnen" i över 6 månader eftersom det ÄR vanligt och eftersom det oftast inte är någonting som är "fel".
Så även om din mens hittills har varit max 4 dagar sen så behöver det inte betyda att det är någonting som är "fel" fast den nu är 15 dagar sen. Ibland kan man själv veta om att man har stressat mer, sovit dåligt eller ätit mindre som kanske har påverkat saken - men oftast vet man inte vad det är som gör att mensen blir sen eftersom det är processer i vår kropp som är så små att vi inte själva känner dem.
Du skriver att du har ömma bröst och ont i magen på samma sätt som mensvärk samt svullna vävnader i slidan. Jag tror snarare att dessa symtom är att tolka som ett tecken på att din kropp nog jobbar på saken men av någon anledning är hormonbalansen lite off för tillfället. Försök att ha tålamod och vara snäll med din kropp för det finns egentligen ingenting annat du kan eller behöver göra för att hjälpa den.
Jag tror inte att du behöver oroa dig, mensen kommer nog.
Kram,
tessi