Slutat med mini-piller - ingen mens
29.07.2014
Hej! 23-årig kvinna som använt mini-piller i 4 år. Har under denna tid inte haft någon mens alls. Jag slutade med dem i februari, alltså 5 månader sedan. En månad efter att jag slutat med dem fick jag en blödning som varade 10 dagar. Efter ytterligare en månad fick jag igen en liten blödning som varade 3 dagar. Efter detta har jag inte haft någon mens egentligen. Graviditetstest är negativt, stressar inte, men har dock diabetes, kan det inverka?. Vad skall jag göra? vill ha min mens tillbaka!
Tack för svar!

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
30.07.2014
Hej!
Det är vanligt att mensen uteblir eller är oregelbunden efter att man slutat med hormonella preventivmedel. För vissa kvinnor blir mensen genast regelbunden, men för andra tar det längre tid för kroppen att "återhämta" sig från de hormonella förändringarna. Bra att du tagit ett graviditetstest för säkerhetsskull, då kan du vara säker på att mensen inte uteblivit pga det. Att du har diabetes påverkar nog inte mensen, det är nog pga att du slutat med minipillrena som mensen krånglar.
Om mensen inte kommit inom en månad (så att det gått 6 månader från att du slutat med pillrena), kan du ta kontakt med preventivrådgivningen/den som skrev ut pillrena åt dig och förklara hur det ligger till. De kan då avgöra om du ännu bara ska vänta på mensen eller om du får någon hormon för att "kickstarta" mensen.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna (på basen av barnmorskornas tidigare svar)